Volgens Boer heeft Albert Heijn de prijzen de afgelopen jaren al flink
verlaagd. Dit proces gaat nog steeds door, al spreekt Boer nu liever van "finetunen”.
"Je moet met de klant meebewegen en onderdeel daarvan is dat je de
prijs belangrijk moet maken”, zei de AH-directeur.

Volgens analisten is een nieuwe ‘prijzenslag’ door de overname van Super de
Boer door Jumbo onvermijdelijk. Theodoor Gilissen bankiers stelde onlangs in
een rapport dat Albert Heijn begin 2010 een prijzenoorlog zal beginnen. Boer
wilde hier niets over zeggen, maar de prijzen gaan onmiskenbaar "transparanter
worden”. Want consumenten kunnen via internet steeds makkelijker prijzen
met elkaar vergelijken, zei Boer.

Groeien
Albert Heijn wil verder flink inzetten op expansie. Boer ziet verdere
groeimogelijkheden voor Albert Heijn zelf, maar ook voor de winkels van Etos
en Gall & Gall.

Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen liggen kansen. De
supermarktketen is met driehonderd winkels al zeer actief in Tsjechië. Boer
sluit niet uit dat Albert Heijn ook de vleugels uitslaat naar nieuwe landen
van de Europese Unie als Roemenië en Bulgarije, hoewel daar op dit moment
nog geen plannen voor zijn.

Het Franse Carrefour zit daar al stevig in het zadel met de formule van
hypermarchés. Die kant wil AH in elk geval niet op gaan. "Als we uitbreiden
naar andere landen, doen we dat met supermarkten. Daar zijn we goed in”,
aldus Boer.

Meer XL-winkels
Albert Heijn plaatst de nieuwe plannen voor groei ook in "een groter
speelveld''. De grootgrutter wil de huidige dertig grote XL-winkels
uitbreiden tot vijftig. In die winkels moet het assortiment ook meer
non-food-artikelen bieden, zoals kleding en tijdschriften. Volgens Boer is
hier nog "een flinke slag te slaan''. Albert Heijn wil het nieuwe concept in
het eerste kwartaal van 2010 uitrollen.

Tegelijk wil Albert Heijn het aantal kleinere winkels in de grote steden
uitbreiden. Onlangs zijn er al vijf bijgekomen, onder meer in Delft en Den
Haag. Die winkels bieden vooral veel versproducten, maar Boer wil ook daar
non-food aan het assortiment toevoegen.

Dit alles beoogt de super milieubewust en met zorg voor de omgeving te doen.
Albert Heijn voert bijvoorbeeld tot eind 2010 een reeks energiebesparende
maatregelen door. Energiezuinige led-verlichting siert dan 6700
diepvrieskasten en meer transporttrailers gaan op aardgas rijden. Ook
investeert AH in supers in de zogeheten krachtwijken, om de buurt
leefbaarder te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl